Erfgoed

Vogeleiland is een bijzonder stuk Deventer erfgoed, een plek met een rijke geschiedenis. Het Vogeleiland werd in 1888 ontworpen door Leonard Springer als onderdeel van het Rijsterborgherpark. Het eiland herbergt allerlei verrassende en inspirerende plekken zoals de wasberengrot -oorspronkelijk een folly in Engelse landschapsstijl, en de locatie van de muziekkoepel. Daarnaast zijn er indrukwekkende bomen met wonderlijke constellaties van boomwortels, romantische stapelmuurtjes en bruggen.

De vrijwilligers van het Vogeleiland vormen een hechte groep en onderhouden dagelijks enthousiast deze unieke plek, de flora en de fauna. Maar zij doen meer: zij dragen de geschiedenis maar ook het hedendaagse wel en wee van het Vogeleiland al vele jaren gepassioneerd uit naar de Deventer gemeenschap, die op haar beurt zeer betrokken is bij het Vogeleiland.

Kunst en Cultuur

Het Vogeleiland heeft al jaren een uitgebreid cultureel programma met jazz- en amateurmuziekuitvoeringen, dans- en theatervoorstellingen en andere bijzondere evenementen. Deze vinden tot eind september elke zondagmiddag plaats van 14:00-16:00 uur.

Van 16 mei tot en met 22 augustus is kunstwandeling Eilandje 2021 weer geheel Coronaproof te bezoeken.

Broodplank voor de Zwanen,
Je wilt op veren met ze mee, maar besluit ze brood te geven
Loes ten Anscher, Vogeleiland 2002

GEPLAND

16 mei t/m 22 augustus
Kunstwandeling Eilandje 2021

dagelijks van 10:00 – 17:00 uur

Je kan weer op expeditie op het Deventer Vogeleiland!

Met een Eilandje-trommel, die je zelf in elkaar zet, ga je goed voorbereid op stap. In de trommel zitten vijf mysterieuze kunstvoorwerpen én informatie over de nieuwe Eilandjekunstwerken. Volgens een geheim parcours gaat de tocht langs de kunstwerken van Marieke de Jong, Esmay Groot Koerkamp, Elise van der Linden, Lobke Meekes en Femke Teussink.

De kunstwandeling is een aanrader voor families, gezinnen en andere avonturiers, die ongeveer een half uur op expeditie willen. De wandeling gaat gedeeltelijk over het bergachtige terrein van het Vogeleiland en is daardoor minder geschikt voor mensen, die slecht ter been zijn.

De Eilandje-trommel is voor € 4,95 te koop op het Vogeleiland bij de kiosk van Parkcafé Mees, of bij VVV Deventer op de Brink.

Eilandje 2021 is een project van Eva Kleeman en Loes ten Anscher, in opdracht van en ondersteund door Stichting Vogeleiland. Met grote dank aan de Gemeente Deventer, het Jeannette Hollaar Fonds, de Provincie Overijssel, het Prins Bernhard Cultuurfonds Overijssel, de Stichting Erven Witteveen, het Fonds voor Cultuurparticipatie, het Rabobank Coöperatiefonds, de Stichting Wesselings-van Breemen, de Stichting Rudolf H. Schmidtfonds en de Deventer Cultuur Club.
De Eilandje-trommel is ontwikkeld in samenwerking met Smurfit Kappa Zedek.