Erfgoed

Vogeleiland is een bijzonder stuk Deventer erfgoed, een plek met een rijke geschiedenis. Het Vogeleiland werd in 1888 ontworpen door Leonard Springer als onderdeel van het Rijsterborgherpark. Het eiland herbergt allerlei verrassende en inspirerende plekken zoals de wasberengrot -oorspronkelijk een folly in Engelse landschapsstijl, en de locatie van de muziekkoepel. Daarnaast zijn er indrukwekkende bomen met wonderlijke constellaties van boomwortels, romantische stapelmuurtjes en bruggen.

De vrijwilligers van het Vogeleiland vormen een hechte groep en onderhouden dagelijks enthousiast deze unieke plek, de flora en de fauna. Maar zij doen meer: zij dragen de geschiedenis maar ook het hedendaagse wel en wee van het Vogeleiland al vele jaren gepassioneerd uit naar de Deventer gemeenschap, die op haar beurt zeer betrokken is bij het Vogeleiland.

Kunst en Cultuur

Het Vogeleiland heeft al jaren een uitgebreid cultureel programma met jazz- en amateurmuziekuitvoeringen, dans- en theatervoorstellingen en andere bijzondere evenementen. Deze vinden tot eind september elke zondagmiddag plaats van 14:00-16:00 uur.

Wij hebben vanaf september voor het eerst een kunstroute, die natuurlijk coronaproof is opgezet: Eilandje.

Broodplank voor de Zwanen,
Je wilt op veren met ze mee, maar besluit ze brood te geven
Loes ten Anscher, Vogeleiland 2002

In opdracht van Stichting Vogeleiland Deventer hebben curator Eva Kleeman en beeldend kunstenaar Loes ten Anscher de kunstwandeling Eilandje ontwikkeld.

De wandeling gaat langs vijf nieuwe kunstwerken van vijf Deventer kunstenaars: Jeroen Diepenmaat, Jojanneke Dekens, Susanne Sørensen, Tamara Stoffers en Stefan Venbroek.
De kunstwerken zijn geïnspireerd door ons monumentale eiland. De kunstenaars laten de bezoekers het Vogeleiland verkennen met nieuwe ogen, oren, neuzen en vingers.

Loes ten Anscher heeft een kunstzinnige botaniseertrommel ontworpen, waarin vijf mysterieuze voorwerpen van de vijf deelnemende kunstenaars te vinden zijn. Deze hebben een directe link met de speciaal voor het Vogeleiland gemaakte kunstwerken.

Daarnaast is er ook een door Eva Kleeman geschreven begeleidend essay over de kunstenaars en hun kunstwerken in de trommel te vinden. U moet de bouwplaat van de botaniseertrommel wel even zélf in elkaar zetten. Dat kan hoog en droog in Parkcafé Mees.

De kunstwandeling is te lopen door de vogelmuntjes te volgen. De wandeling gaat gedeeltelijk over het bergachtige terrein van het Vogeleiland en is daarom helaas niet geschikt voor mensen die slecht ter been zijn. De meeste kunstwerken bevinden zich echter op het vlakke middenterrein.

Kunstwandeling Eilandje is een aanrader voor families, gezinnen en andere avonturiers, die ongeveer 3 kwartier op expeditie willen.

Eilandje is van 13 september tot en met 15 november te bezoeken op het Deventer Vogeleiland, Stationsstraat 2. De botaniseertrommel is tegen betaling van € 2,95 op te halen bij Parkcafé Mees, dagelijks van 9.00 tot 17.00 uur.

Met dank aan het Cultuurmakersfonds van het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Jeanette Hollaar Fonds, de Stichting Erven Witteveen, het Prins Bernhard Cultuurfonds Overijssel, de Gemeente Deventer, de Stichting Wesselings-van Breemen, het Rudolf H. Schmidtfonds, Parkcafé Mees en de Deventer Cultuur Club. De botaniseertrommel is ontwikkeld in samenwerking met Smurfit Kappa Zedek.