Het Vogeleiland, onderdeel van het rijksmonumentale Rijsterborgherpark in Deventer, heeft zijn naam natuurlijk te danken aan de vogels. Niet alleen wilde vogels weten het eiland te vinden, ook worden er diverse soorten siervogels gehouden. In deze serie belichten we de verschillende vogelsoorten. Maak kennis met de parelhoenders, die je dagelijks over het Eiland kunt zien scharrelen.

Parelsjiek

Sinds jaar en dag scharrelt op het eiland een groepje van vier parelhoenders rond. Zie je er één, dan zie je de rest waarschijnlijk ook, want deze vogels blijven graag bij elkaar in de buurt. Ze hebben vrije toegang tot het pauwenverblijf, waar ze in de regel overnachten. Van oorsprong komt deze soort voor in Afrika, maar ze zijn goed bestand tegen ons klimaat. Het mag duidelijk zijn waar de parelhoender zijn naam aan te danken heeft. Op een grijze ondergrond zijn ze over vrijwel hun hele lichaam wit gepareld. Dat geeft ze een chique uitstraling! Anders dan bij veel andere vogelsoorten die we op het Eiland hebben, verschillen de mannetjes en vrouwtjes weinig van elkaar. De hanen hebben iets grotere, rode snavelflappen dan de hennen.

Eendjes En Hoenders
Lekkernij

De parelhoen heeft wel wat weg van een kalkoen. Het is daarom niet verwonderlijk dat deze vogelsoort ook wordt gefokt voor hun vlees. De smaak schijnt wat weg te hebben van fazant. Ook de eieren van de parelhoender gelden in sommige kringen als voedzame lekkernij. Misschien dat het ook iets te maken heeft met de grote hoeveelheid eieren die de hennen leggen, zo’n 25 stuks per keer. Maak je overigens geen zorgen, onze parelhoenders houden we vooral omdat we ze mooi en leuk vinden!

Parelhoender Vogeleiland
Nuttige oen

Een andere naam voor de Parelhoen is Poelepetaat, of Poelepetate in goed Dèventers dialect. Deze benaming is een verbastering van het Franse Poule Pintade. Het Duitse Perlhuhn klinkt ons bekender in de oren, dan de Engelse naam Guinea Fowl. In Twente wordt ‘Poelepertaat’ ook wel gebruikt als een goedmoedige beschimping voor oenen en andere niet al te nozele mensen. Toch is de parelhoen allesbehalve een oen. Het Groninger milieu-educatiecentrum dicht deze vogel een zeer nuttige eigenschap toe. De parelhoen is namelijk verzot op teken en helpt daarmee de verspreiding van de Ziekte van Lyme te voorkomen.

In de volgend vogelblog maken we kennis met de duiven op Het Vogeleiland. Deze artikelen zijn mede tot stand gekomen dankzij de inbreng van de Deventer Vogelvrienden, dé Deventer vereniging voor liefhebbers van cultuurvogels. Meer weten? Kijk op www.gekleurdezanger.nl of neem contact op met je vragen en opmerkingen.