Het Vogeleiland, onderdeel van het rijksmonumentale Rijsterborgherplantsoen in Deventer, heeft zijn naam natuurlijk te danken aan de vogels. Niet alleen wilde vogels weten het eiland te vinden, ook worden er diverse soorten siervogels gehouden. In deze serie belichten we de verschillende vogelsoorten. Vandaag maken we kennis met de Prachtrosella; een van de trotse bewoners van het Ei!

17305332865 75aa8300e4 B

Man Cave

Volière het Ei heeft wel wat weg van een Man Cave. En daar zijn goede redenen voor! Er zijn in het Ei verschillende soorten parkieten ondergebracht. In de regel kunnen die het of aardig goed met elkaar vinden of negeren elkaar min of meer. Tenminste, zolang er geen vrouwtjes in het spel zijn. Want dan spelen de hormonen bij de mannetjesvogels hoog op en worden ze rivalen. Letterlijk kunnen ze elkaar naar het leven staan. Daarom geldt voor de volières op het Vogeleiland: men only! Mannetjesvogels zijn bovendien vaak bonter en fraaier om te zien.

Eaten Rosella

Kleurrijke vogel, afkomstig uit zuidelijk Australië

De Prachtrosella is met twee exemplaren vertegenwoordigd in het Ei. Ook in de grot vind je er één, daarover later meer. Deze vogelsoort staat berucht om zijn agressieve gedrag in de strijd om een vrouwtje. Het is een prachtige, kleurrijke vogel die oorspronkelijk afkomstig is uit de zuidelijke delen van Australië. Mooi betekent niet automatisch aardig, maar dat weten de meeste mensen al. De eerste kweekresultaten met rosella’s in Europa dateren van 1874 bij een Franse kweker.

25387824455 B9a55dc611 B

Vogel met een bijzondere levenswandel

De Prachtrosella in de grot is een aparte jongen. Hij wordt daar gehouden, omdat hij een bloedhekel aan zijn soortgenoten heeft. Ook als er geen vrouwtjes te bekennen zijn, kan hij zeer agressief zijn. Deze vogel heeft een bijzondere levenswandel. Want begin 2021 ontsnapte hij. Ruim een half jaar heeft de Pachtrosella vrij rondgevlogen en gezworven in de omgeving van het Vogeleiland voordat we hem weer te pakken kregen. Hij heeft zich dat half jaar prima op eigen kracht gered. Wel hing er voor de zekerheid zaadbakjes aan de buitenkant van de verblijven, wat oplettende bezoekers misschien verbaasd zal hebben. Nu weet u waarom!

In de komende afleveringen van deze serie nemen we de verschillende parkietensoorten in het Ei en de Grot onder loep. Deze artikelen zijn mede tot stand gekomen dankzij de inbreng van de Deventer Vogelvrienden, dé Deventer vereniging voor liefhebbers van cultuurvogels. Meer weten? Kijk op www.gekleurdezanger.nl of neem contact op met je vragen en opmerkingen.