De bewoners van het Vogeleiland – deel 3 – De Valkparkiet

Valkparkieten

Het Vogeleiland, onderdeel van het rijksmonumentale Rijsterborgherpark in Deventer, heeft zijn naam natuurlijk te danken aan de vogels. Niet alleen wilde vogels weten het eiland te vinden, ook worden er diverse soorten siervogels gehouden. In deze serie belichten we de verschillende vogelsoorten. Vandaag maken we kennis met een viertal bewoners van de grot: de valkparkieten.

Weinig opvallend

De valkparkiet komt oorspronkelijk uit de binnenlanden van Australië. Het zijn erg sociale vogels, die bij voorkeur in grote groepen leven. Op het eerste gezicht is het een weinig opvallende vogel. Ze zijn overwegend grijs van kleur met wat wit in de vleugels en oranje en geel aan de kop. Mannetjes zijn intenser van kleur dan de vrouwtjes en hebben een grotere kuif. De valkparkiet wordt zo’n 35 cm lang met een gewicht van 100 gram en kan 15 tot 20 jaar oud worden.

Nieuw Holland

In 1793 is de valkparkiet voor het eerst als soort beschreven. De Latijnse naam Nymphicus hollandicus verwijst naar Nieuw Holland, de destijds gangbare aanduiding voor Australië. Met zijn boek The Birds of Australia uit 1839 laat de vermaarde Britse natuuronderzoeker John Gould een groot publiek kennismaken met de valkparkiet. Al in 1850 wordt in Duitsland melding gemaakt van de eerste kweekresultaten met de vogel.

Valkparkiet02 1
Geen parkiet

De valkparkiet is eigenlijk een wolf in schaapskleren. Of beter gezegd: een kaketoe in parkietenkleren. Want anders dan de naam dus doet vermoeden, is de valkparkiet een kaketoesoort. Kenmerkend voor de kaketoe is de kuif en met DNA-onderzoek is onomstotelijk bewezen dat we hier met een kaketoe te maken hebben. De naam van de valkparkiet was inmiddels al zo’n begrip geworden, dat die niet is aangepast. Er wordt fanatiek met de vogels gekweekt en dit heeft geleid tot een brede variatie aan kleurmutaties. De bekendste daarvan zijn de lutino (gele variant), albino (witte variant) en geparelde variant. Kom je snel kijken welke varianten wij houden in de grot?

In de komende afleveringen van deze serie nemen we de verschillende parkietensoorten in het Ei en de Grot onder loep. Deze artikelen zijn mede tot stand gekomen dankzij de inbreng van de Deventer Vogelvrienden, dé Deventer vereniging voor liefhebbers van cultuurvogels. Meer weten? Kijk op www.gekleurdezanger.nl of neem contact op met je vragen en opmerkingen.