De bewoners van het Vogeleiland – deel 5 – De Halsbandparkiet

Het Vogeleiland, onderdeel van het rijksmonumentale Rijsterborgherpark in Deventer, heeft zijn naam natuurlijk te danken aan de vogels. Niet alleen wilde vogels weten het eiland te vinden, ook worden er diverse soorten siervogels gehouden. In deze serie belichten we de verschillende vogelsoorten. Vandaag maken we kennis met een aantal opvallende bewoners van volière Het Ei: de halsbandparkieten.

Alexander de Grote

De halsbandparkieten kun je herkennen aan hun felgroene verenkleed en een opvallende rode snavel. Hun naam hebben ze te danken aan de kenmerkende zwarte, met wit en roze afgezette halsbanden. Oorspronkelijk vind je de halsbandparkiet in tropische delen van zowel Afrika en Azië. Aangenomen wordt dat deze soort via de veroveringstochten van Alexander de Grote voor het eerst in Europa belandde. Dat betekent dat deze soort zich al bijna 2.500 jaar redt in Europa.

Overlever

Van de tropische wouden van Afrika tot de parken en plantsoenen in Noord-Europa. De halsbandparkiet is een echte overlever en voelt zich op veel plekken thuis. Het zijn echte kolonievogels, die de nachten doorbrengen in grotere groepen. Ze meten van kop tot staart 42 cm en wegen zo’n 130 gram. Best een kloek diertje dus en dat verklaart mede waarom de halsbandparkiet ook buiten zijn oorspronkelijke leefomgeving prima gedijt. Ontsnapte exemplaren zochten elkaar op en groeiden uit tot hele kolonies. Je kan deze vogel ook in en om veel stadsparken in Nederland ‘in het wild’ tegenkomen. Daar is overigens niet iedereen blij mee.

Geert

Inmiddels al heel wat jaren geleden, ontsnapten er uit volière Het Ei een stel Monniksparkieten. Ze bleken minstens zo vruchtbaar als luidruchtig en op een zeker moment was de kolonie ontsnapten uitgegroeid tot zeker 40 exemplaren. Buurtbewoners waren daar niet zo blij mee en schakelden het platform Stop Invasieve Exoten in. Deze stichting ijvert voor het terugdringen van uitheemse soorten die door menselijk toedoen in Nederland zijn beland. Uiteindelijk zijn zo’n 35 monniksparkieten gevangen en afgevoerd. Het gat in het gaas werd hersteld. Het Platform Stop Invasie Exoten zet sindsdien haar strijd onverminderd voort. Het zou ons niet verbazen als Geert Wilders inmiddels beschermheer van deze club is!

In de komende afleveringen van deze serie nemen we de verschillende parkietensoorten in het Ei en de Grot onder loep. Deze artikelen zijn mede tot stand gekomen dankzij de inbreng van de Deventer Vogelvrienden, dé Deventer vereniging voor liefhebbers van cultuurvogels. Meer weten? Kijk op www.gekleurdezanger.nl of neem contact op met je vragen en opmerkingen.