Het Vogeleiland, onderdeel van het rijksmonumentale Rijsterborgherpark in Deventer, heeft zijn naam natuurlijk te danken aan de vogels. Niet alleen wilde vogels weten het eiland te vinden, ook worden er diverse soorten siervogels gehouden. In deze serie belichten we de verschillende vogelsoorten. In deze eerste aflevering van het nieuwe seizoen beginnen we met de laatste parkietensoort: de Koningsparkiet, die je zowel in de Grot als in volière ’t Ei kunt vinden.

1280px Alisterus Scapularis Commonwealth Park Canberra Australia Male 8 1
Majestueus

Het is geen raadsel waar de naam Koningsparkiet vandaan komt. Het vogeltje doet met zijn majestueuze voorkomen zijn naam alle eer aan met een aansprekende kleurencombinatie van intens rood, groen en blauw. Je spot de Koningsparkieten, mede vanwege de grootte (zo’n 40 centimeter) op Het Vogeleiland al van verre. De Latijnse naam is overigens niet zo koninklijk: Alisterus scapularis, niks Rex dus!

Australian King Parrot Male 4737
Leefgebied Koningsparkiet

Net als veel andere parkieten komt de Koningsparkiet van oorsprong uit Australië. Het is daarmee een van de Psittaculidae, oftewel een Papegaai van de Oude Wereld, net als bijvoorbeeld de lori’s, kakariki’s en dwergpapegaaien. Je komt ze tegen verspreid over de gehele oostkust van het continent. Ze hebben voorkeur voor regenwouden en andere bosachtige gebieden. Ook in boomgaarden, parken en tuinen voelen ze zich prima thuis, zo lang er maar iets te eten valt. Hun aantal neemt in het wild iets af, maar dankzij het grote leefgebied is de Koningsparkiet geen bedreigde soort.

Alleseter en kieskauwer

Een andere troef die de Koningsparkiet tot een robuuste soort maakt, is het feit dat het een alleseter is. Ze lusten fruit, bessen, noten, zaden, bladeren, bloesems, nectar, insecten, larven en maïs. De Koningsparkiet lijkt altijd druk met het zoeken van eetbaar materiaal en ze wroeten en knagen overal aan. Zo weinig kieskeurig deze vogel is met eten, zo’n kieskauwer is het qua partnerkeuze. Op Het Vogeleiland houden we alleen mannetjes, dus daar hebben onze Koningsparkieten geluk mee!

Female King Parrot

In de volgende vogelblog maken we kennis met onze vrolijke scharrelaars: De Parelhoenders!
Deze artikelen zijn mede tot stand gekomen dankzij de inbreng van de Deventer Vogelvrienden, dé Deventer vereniging voor liefhebbers van cultuurvogels. Meer weten? Kijk op www.gekleurdezanger.nl of neem contact op met je vragen en opmerkingen.